torsdag 24 juni 2010

Fyndet!

Så var det dags att visa mitt fynd...

Som ni ser av bilden ovan har jag under veckan kommit över två vaser. Den till höger vet jag är en Tapio Wirkkala, modell #3586. Som i mitt tycke är fantastiskt fin!

Den gröna till vänter skulle jag också vilja tillskriva Wirkkala, men är inte hundra. Har aldrig sett denna variant förut. Den är tjockare i glaset, men den till höger har jag sett i samma tjocklek, så de verkar finnas i båda varianterna. Dock har jag aldrig sett den konformad. Utförandet är det samma, likaså kvalitén.

Jag har ett par trådar ute så får vi se om jag kan få det bekräftat att det är Wirkkala även på den gröna vasen. Om någon av mina läsare vet något så från ni gärna lämna en kommentar.

De båda vaserna blev mina för en liten symbolisk summa och jag är glad för att jag har börjat hitta fynd igen.
Visst är de underbara!

Uppdatering:
Nu är den vänstra vasen identifierad, det är en Bo Borgström från Åseda!
Kul!

7 kommentarer:

Fru Ekeby sa...

Grattis till fynden! Och fyndflytet!
Snygga är dom - vad det än är!
Och Glad Midsommar på dej!

Herr Movarp sa...

Feta fynd :-) Wirkkalas konstglas brukar jag aldrig hitta på loppisar, däremot mycket av bruksglasserierna!

Libby sa...

Vilka skönheter!

Yvonne sa...

Fru Ekeby: Tack! Glad midsommar till dig också!

Herr Movarp: Eller hur! Ja jag brukar inte heller hitta hans gods på loppis, detta var första gången faktiskt. Så jag blev riktigt glad!

Libby: Å tack, jag kan inte annat än hålla med <3

Herr Movarp sa...

Det var kul att den gick att identifiera, ska kolla med en "Åseda-expert" om hon tror att de kan ha nåt samband, jag menar det jag skrev på PES om deras samarbete! Annars så håller Bo Borgström fortfarande på med formgivning enligt en släkting jag pratade med, så man kanske skulle mejla honom..? :-)

Yvonne sa...

Herr Movarp: Ja gör gärna det!
Ja Bo lever ju fortfarande så den tanken har slagit mig också ;-)

Unknown sa...

Hej! Vilka mått har du på den blåa wirkkala vasen? är den signerad? Har en likadan med mått ca 22,3 x 4,5 men osignerad.. vill gärna veta om de är wirkkala eller någon annan. mvh