fredag 16 oktober 2009

Svart 50-tal

I senaste numret av Antik Världen hade de ett reportage om det svarta 50-talet. Så jag tänkte att jag hänger på trenden, någon fler som hakar på!?

Denna stringgubbe designad av Bror Bonfils köpte min mamma till sin far (min morfar) i slutet på 50-talet i födelsedagspresent. Mitt första minne av den var att den hängde i hallen hos mormor och jag var väldigt fascinerad av den. Redan då måste jag haft ett keramikintresse för jag kommer så tydligt ihåg hur fina jag tyckte att de små keramikurnorna på den var.


Finner än idag dessa gubbar i string underbara och så typiskt 50-tal. 50-talet är ju känt för att många formgivare influerades av Afrika och de avlägsna öarna i Söderhavet. Så är det någon fler som visar denna typ av konst på sin blogg, lämna en kommentar så länkar jag till det inlägget.
Libby på Femtiotalsjakten var snabbast ut med ett inlägg med en underbar "rockande same" i svart keramik, stört cool! Kolla in hennes underbara blogg för att se samen på renen!

Sedan följde Moster Mjölgumpa efter med en underbar gosse. Ett köp som hon aldrig har ångrat och jag förstår varför, han är underbar! Ta en titt på honom på hennes fina blogg!

Den tredje bloggen med ett inlägg med tema svart 50-tal är Miras Mirakel. Här visas underbar keramik med den okände formgivaren Uno Linder. Klart värt att ta en titt på och kankse någon av er som läser här kan hjälpa till med mer informatin om denna formgivare.

Sedan kan ni klicka er vidare till Svensktretro 1950-70-tals porslin och design där det visas en vacker byst av en vacker kvinna. Även här har ni möjlighet att kunna hjälpa till med mer information. Detta är en intressant blogg med många spännande inlägg.

porslinsbloggen visar Herr Movarp nu en underbar samling svarta föremål från 50-talet. Detta är en spännande blogg som alltid är full av fynd, fattar inte hur han lyckas. Mycket kunskap och intressanta inlägg finner ni på hans blogg. Gör ett besök, det ska jag!

I övrigt kan jag meddela att jag ikväll hann igenom ett par kartonger till, i min skattjakt...
Och jag kan ha ett super fynd på G, det gäller bara att någon annan kartong innehåller kopparna till de fat jag hittade ikväll. Något mer säger jag inte, utgrävningen fortsätter till veckan...

9 kommentarer:

Libby sa...

Jag hänger på - med en svart rockande same...

Moster Mjölgumpa sa...

Jag hänger också på med en liten raring...

Ulrika sa...

Kul, precis en sån har jag också. Vad snygg den är! Jag tror jag måste leta fram min ur gömmorna.............

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Har en svart bystliknande sak som jag tror är från 50-talet men jag har inte lagt upp den på bloggen..än.

Mira sa...

Och jag kommer med den okände? keramikern Uno Linder som jag bloggade om för någon vecka sedan. Svart 50-tal...

http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/10/keramikern-uno-linder.html

Herr Movarp sa...

Härligt tema, jag ska se om jag har något lämpligt att lägga in..!

Yvonne sa...

Ulrika: Ja leta fram den, vill gärna se!

Svenskt Retro: Skynda att lägga upp på bloggen nu! Vill ju se! Och självklart länkar jag!

Herr Movarp: Tack, jag tror säkert att du hittar något roligt bland alla dina "skatter". Säg bara till när du gjort det ;-)

Libby, Moster Mjölgumoa och Mira: Tack för ert bidrag, jag har länkat till er allihopa!

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Ok.. Nu har jag ett litet bidrag.

Frilanstove sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.