söndag 11 oktober 2009

Helgens loppisfynd



Så har det varit helg igen och jag har hunnit med en hel massa loppisbesök och gjort en del fynd. Först ut blev dessa två underbara "väggburkar" från JIE Grantofta. De är från omkring slutet på 50-talet eller början på 60. Jag blev helt förälskad i dem, form, färg, ja allt! De blev mina för 250kr, inget fyndpris men ett pris de helt klart var värda.
De kommer få en fin plats på väggen i köket och göra mig glad varje dag.



Fynd nummer två var ett sådant där fynd som får en att le lite fånigt i sådär en timme efteråt. 6st glas ur serien Pippi för endast 120kr. Plus en tillhörande vas för 50kr. ÄLSKAR denna serie och blev så glad när jag fann dessa till ett sådant trevligt pris.

Dock är jag osäker på formgivare. Vet att glasen är från Kosta Glasbruk och jag har trott att det varit R.A Hickman som formgivit dessa, men på slutet har jag hört allt för många säga att det är Vicke Lindstrand. Hmm, detta gör mig osäker. Den som vet får mer än gärna tala om för mig vem formgivaren verkligen är.

Loppisrundan fortsatte och för 10kr fick denna lilla teakskål följa med mig hem. Perfekt storlek för t.ex. bitsocker.


Sedan sprang jag på ytterligare ett snäckskal från Bo Fajans till min samling. Denna var av modell större och blev min för 10kr.

Helgens näst billigaste föremål blev denna Margareta skål, design Sigvard Bernadotte. Röd och fin i skick som ny, förutom att gummiringen under torkat sönder. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att skålen snart är 60år! Gummiringarna går fortfarande att köpa nya och skålen den kostade mig 8kr.

Många inköp blev det denna helg. Hittade denna stora skål av Bodum, perfekt för t.ex. sallad. 15kr vilket jag fann väldigt billigt!




Hösten kommer närmre med stormsteg och det blir bara kallare och kallare ute. Kvällaren blir mörkare och mysfaktorn ökar. Under denna tid på året älskar jag att tända ljus och därför blev det ett par ljuslycktor under helgens loppisrunda. Den första är denna från Nittsjö, design Thomas Hellström.

Ljuslyckt nummer två blev denna fina från Rörstrand, älskar dessa ljuslycktor som de tillverkade i alla möjliga utföranden. Motivet kommer fram på ett sådant vackert sätt när man tänder värmeljus i dem.

Loppisrundan avslutades med ett par tallrikar. Ovan ser ni min absoluta favorit plastservis. Linje av Sven Eric Juhlin, Gustavsberg. Enkel men underbar!
Plast tycker jag är spännande och det finns mycket fin formgivning till bra pris fortfarande, även om priserna är påväg upp. Just denna tallrik är gjord i malamin och kostade mig 3kr.
Våren 1968 presenterade Gustavsberg det nya servismaterialet ornami, som helt enkelt var dekorerad melaminplast.

Servisen Linje innehöll 2 olika koppar med fat, tallrik, assiett, djuptallrik och en skål. Denna assiett är min första i samlingen och jag hoppas på att det kommer bli många fler!


Tallrik nummer två blev fortsättningen på min Forma-samling. 10kr fattigare och en tallrik rikare ;-)

Sammanfattningsvis måste jag säga att det har varit en mycket lyckad loppishelg!

1 kommentar:

Anna-Karin Dahlström sa...

Hej!
Glasen är formgivna av Royal Arden Hickman och tillverkade på Kosta Boda glasbruk år 1937.
Vänligen Anna-Karin