tisdag 4 augusti 2009

Någon idé någon?

För ca 10 år sedan hittade jag denna vas på en loppis, föll för den direkt men då den var osignerad ställde jag tillbaka den (var väldigt märkesfixerad på den tiden *rodnar*).
Dock kunde jag inte sluta tänke på vasen. Var in på samma loppis flera gånger och varje gång klämde jag på den, vänd på den och suckade "ack om den ändå vore signerad".
När jag kom tillbaka till loppisen ett år senare och samma vas fortfarande stod kvar tyckte jag så synd om den att den fick följa med hem, tänkte att det måste vara ödet att den är menad att bo hos mig. Till kråksång hör att vasen, håll i er nu, kostade 10 kr! Den var ju inte ens dyr! Men på något sett kunde jag inte då tänka mig att ställa något "oäkta" i min samling.

Idag är jag jätte lycklig för att jag köpte vasen. Tycker den är underbar och den pryder verkligen sin plats. Men det stör mig att jag inte vet vart ifrån den kommer. Den är mycket välgjord och håller hög kvalité. Den är märkt med nummer i botten men inget mer.

Tycker att den påminner om stilen på några vaser som Stig Lindberg gjort, men aldrig funnit någon liknande. Någon som har någon idé eller kanske till och med kan märkningen i botten eller har sett en likadan någon annanstans?
Snälla, hjälp mig komma på vart ifrån vasen kommer!

5 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Hade nog aldrig tvekat, 10 kr dessutom...snygg är den i alla fall, prova PES-forum, ska själv kolla i min keramik-bok om det finns nåt på signaturen!

Yvonne sa...

Ja visst är den snygg! Tänk att jag lät den stå där på loppisen i ett helt år *skakar på huvudet*

PES-forum säger du, det är ju värt att pröva, smart.
Vad snällt att du kollar i din bok. Återkom om du hittar något där.

Skaffaren sa...

Den vasen är riktigt snygg. Dansk?

Yvonne sa...

Hmm, danskt säger du. Ja kanske det, är dålig på den danska formgivningen.
Jag har verkligen inte en aning vart denna vas kommer ifrån har mest sökt bland svenska formigvare. Får ta och kolla lite bland det danska.
Tack för tipset!

Anonym sa...

Hej Yvonne!
Hej ni andra, keramikvänner..
Detta är mitt första besök på denna "sajt".
Mina tankar när jag ser denna estetiskt tilltalande vas far osökt till UE.
Men svår att bedöma utifrån en bild dock.
Har du belyst den i motljus, kan finnas svaga konturer täckta under glasyr?
Formen, rödlera, (lågbränd?, nummereringen..
Kan mycket väl vara ett provex. från ateljen?
Har själv haft liknande som jag med säkerhet vet är så.
Dansk, tja, varför inte, även det en bra ledtråd, men tror ändå på svensk!
Vågar mig på att nära nog utesluta den som tysk, där de oftast nummermärker med upphöjda siffror.
Varför inte kontakta de mycket duktiga UEkännarna, grabbarna på Grödinge Museum, Grödinge Antik& Design?
Förresten, ett musem Ni alla borde besöka, ta en fika med kalasgott bröd och njuta av atmosfären och omgivningarna..
Nu fick jag puffa för det också:-)

Yvonne, gör ett försök vettja!
Å snåla inte nästa gång, vid nästa tillfälle!!!

Mvh, Janne..