onsdag 26 augusti 2009

Kairo



För en hel massa år sedan ropade mina föräldrar in en fyndlåda på auktion. I denna låda låg en vas från Lidabruk, Rörstrand vid namn Kario. Blev helt förälskad i denna vas och det tog inte lång tid förrän vasen flyttade in på mitt rum.

När det flera år senare blev dags för mig att flytta hemifrån, fick denna vas följa med. Den liksom bara hoppade ner i flyttkartongen av sig själv.

Sedan har kompisar i serien tillkommit, en skål och ett litet fat. De är märkta 1, 3 och 4. Så det borde finnas en 2:a också tycker jag. Har sett denna serie i en annan färg också, vinröd, men den var inte alls lika tilltalande. Sedan har jag även sett på nätet en vas utan "örat", kanske den som har nummer 2, som jag verkligen vill ha!
I vilket fall, den turkosa färgen gör sig jätte fint mot teak och blir som en lite färgklick i lägenheten. Älskar små ting som gör mig glad!
Vad jag kunnat finna så verkar Lidabruk vara ett varumärke som Rörstrand använde för porslin som tillverkades för EPA-varuhusen under 50- och 60-talet.
Den som vet något mer om Lidabruk får gärna lämna en kommentar.

12 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Underbar, formen, färgen, ja allt! Kul att få veta detta om Lidabruk, jag visste inte att det användes för de produkter som Rörstrand tillverkade för EPA!

loppisfia sa...

Vackra var dem allihopa!

eva sa...

jättefina. Underbar färg och form

Pernilla sa...

Det var en jättefin liten grupp! Lite avis.. som vanligt.. ha ha! /Pernilla

Jens sa...

Hej , fick tag på en Rörstrand Lidabruk Kairo i topp skick , nr 4 för en 50 lapp , är et ok pris ,,,,vad kan dom ligga i tror ni normalt ,,Jens

Anonym sa...

Fantastiskt snyggt! Tack för en trvlig och lärorik blgg!/Ulrika

Randiga Tråden sa...

Oj vad fina de är.

tidsrommet sa...

Jeg har en likedan vase i burgunder, og har laget et innlegg med link til bloggen din. Håper det er ok! :)

tidsrommet sa...

http://tingleter.blogspot.com/2010/10/kairo-fra-rorstrand.html

Yvonne sa...

Basse: Det är helt okej! Sådant uppskattar jag!

Tomas sa...

2:an finns. Det är en större variant av fatet. Vi har en, röd.

Anonym sa...

Nr. 5 är den vasen utan öron för att jag har en.